top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר מעוז סגל רמית

טיפולים ביולוגיים לאסתמה - הדור הבא של התרופות

אסתמה היא מחלת ריאות כרונית הגורמת לדלקת (נפיחות) בדרכי הנשימה. כשדרכי האוויר נפוחות, עלולים להתפתח קשיי נשימה, לחץ בחזה, שיעול וצפצופים. אלו הם תסמיני אסתמה נפוצים, והם מטופלים בדרך כלל באמצעות תרופות בשאיפה ו/או כדורים.


טיפולים ביולוגיים לאסתמה ניתנים בדרך כלל באמצעות זריקה או הזרקה תת-עורית, בשונה מהטיפולים הרגילים הניתנים בדרך כלל באמצעות תרופות בשאיפה או דרך הפה. התרופות הביולוגיות חוסמות את פעילותם של חלבונים מסוימים במערכת החיסון, אשר מעורבים בהתפתחות האסתמה. הטיפולים הביולוגיים החדשים מוגדרים כיעילים מאוד בהפחתת התסמינים של אסתמה, כולל צפצופים, קוצר נשימה, שיעול ולחץ בחזה. היתרון הגדול הנוסף שלהם, הוא בהפחתת הסיכון להתפתחויות חמורות יותר של האסתמה, כמו התקף אסתמה.


למי מומלצים טיפולים ביולוגיים לאסתמה?

טיפולים ביולוגיים לאסתמה מומלצים בעיקר לחולים הסובלים מאסתמה חריפה, שקשה להפחית את התסמינים שלה עם התרופות הקונבנציונליות. 

אם אתם סובלים מאסתמה קלה עד בינונית, ייתכן שהרופאים ירשמו לכם תרופות "רגילות" המיועדות להפחית את הנפיחות בדרכי הנשימה שלכם. במידה והטיפול אינו עובד, או שהאסתמה שלכם מחריפה, הרופא ישקול מעבר לטיפול בטיפולים ביולוגיים.


מה הם הטיפולים הביולוגיים החדשים כיום, לטיפול באסתמה?ישנם מספר טיפולים ביולוגיים לאסתמה שזמינים כיום, ביניהם:


  • אוטליזר (Otuzair): תרופה המבוססת על חלבון IL-5.

  • זולאייר (Xolair): תרופה המבוססת על חלבון IL-4.

  • סינקייר (Symkevi): תרופה המבוססת על שני חלבונים, IL-5 ו-IL-13.

  • טזספייר (Tezspire): תרופה המבוססת על חלבון IL-5.

  • דופיקסנט (Dupixent): תרופה המבוססת על חלבונים IL-4 ו-IL-13. 


מהם טיפולים ביולוגיים?

תרופות ביולוגיות הן סוג של תרופה שנוצרת על ידי יצורים חיים, כגון בעלי חיים, צמחים או חיידקים. רבים מהתרופות הביולוגיות הללו הן בכלל נוגדנים, המבוססים על חלבונים שנועדו לחסום מולקולות ספציפיות (חלקיקים זעירים) בגוף האדם.


תרופות ביולוגיות לאסתמה פועלות על ידי שיבוש תאים או חסימת מולקולות ספציפיות המעוררות דלקת.


כיצד טיפולים ביולוגיים מטפלים באסתמה?

תרופות ביולוגיות מטפלות באסתמה על ידי שיבוש התאים הספציפיים או חסימת מולקולות ספציפיות שגורמות לדרכי הנשימה להתנפח, לאחר חשיפה לטריגרים מסוימים. חשיפת הטריגר גורמת למולקולות במערכת החיסון לעבוד יחד כדי ליצור נפיחות בדרכי הנשימה שלך, והתרופות הביולוגיות נצמדות למולקולות אלו ומונעות מהן לגרום לדלקת ותסמינים. 


קבוצות שונות של מולקולות אחראיות לסוגים מסוימים של תגובות חיסוניות. הרפואה גילתה אילו מולקולות הן הפעילות ביותר במערכות החיסון של אנשים עם אסתמה בינונית עד קשה, ומשמעות הדבר היא שניתן לקבל טיפול ברפואה מותאמת אישית: הרופא יחליט אם תרופות ביולוגיות לאסתמה יועילו לכם על ידי בדיקת הסימפטומים שלכם, סוג התרופה שאתם כבר נוטלים ותוצאות בדיקות הדם.



טיפולים ביולוגיים לאסתמה


41 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page