top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר מעוז סגל רמית

מהי אורטיקריה כרונית?

עודכן: 5 בפבר׳

המילה "אורטיקריה" מגיעה מהמילה היוונית "urticare" שמשמעותה "סרפדת". אורטיקריה היא פריחה מגרדת שיכולה להופיע בכל חלק בגוף. היא מתאפיינת בנגעים אדומים או לבנבנים הנקראים נגעי פריחה. הנגעים יכולים להיות בגדלים שונים, החל מכתמים קטנים ועד לכתמים גדולים. כשהנגעים הם קטנים, הם נראים כמו עקיצות יתוש, ובולטים במימוש.


אורטיקריה כרונית היא תגובה אלרגית של העור שיכולה להימשך אף יותר משישה שבועות.  

הגורמים לאורטיקריה כרונית אינם ידועים במלואם, אך ידוע כי הם קשורים למערכת החיסון. לעיתים קרובות אורטיקריה נגרמת עקב אלרגיה לא מאובחנת, בעיקר לאבקנים, עובש ופרווה של בעלי חיים. גורמים נוספים הם זיהומים כמו הרפס או שפעת, ואפילו תרופות מסוימות. גם מחלות כמו קרוהן, סרקואידוזיס ודלקת מפרקים שגרונית, יכולות לגרום לאורטיקריה כרונית.


מה ההבדל בין אורטיקריה כרונית ואורטיקריה חריפה?

ההבדל בין אורטיקריה כרונית ואורטיקריה חריפה הוא משך הזמן. אורטיקריה חריפה נמשכת פחות משישה שבועות, ואילו אורטיקריה כרונית נמשכת יותר משישה שבועות.


ישנם גם כמה הבדלים אחרים בין שתי הצורות של אורטיקריה:


  • אורטיקריה חריפה נוטה להיות קשורה לאלרגנים או לגורמי טריגר אחרים, כגון זיהום, תרופות או פעילות גופנית. אורטיקריה כרונית, לעומת זאת, נוטה להיות קשורה לגורמים פחות מוגדרים, כגון מחלות אוטואימוניות או גורמים סביבתיים.

  • אורטיקריה חריפה בדרך כלל גורמת לפחות תסמינים מאשר אורטיקריה כרונית. אורטיקריה חריפה נוטה להיות מלווה בגירוד, בעוד שאורטיקריה כרונית עשויה לגרום גם לכאב, לאדמומיות, להתנפחות ולבעיות שינה.

  • אורטיקריה חריפה בדרך כלל ניתנת לטיפול באמצעות תרופות נוגדות אלרגיה, כגון אנטיהיסטמינים. אורטיקריה כרונית, לעומת זאת, עשויה להיות קשה יותר לטיפול, וייתכן שיהיה צורך בטיפול תרופתי חזק יותר, כגון תרופות סטרואידיות או טיפולים ביולוגיים.

 


איך מתחילה אורטיקריה כרונית?

אורטיקריה מופיעה בדרך כלל עם גירודים עזים, בפעמים נדירות גם עם בצקת של הרקמה התת עורית או הבין-מערכתית. 


האם חייבים לטפל באורטיקריה כרונית?

אורטיקריה כרונית שנמשכת שנים גורמת לאי נוחות משמעותית, ולעתים נדירות היא סימפטום למחלה מערכתית חמורה או תגובה אלרגית מסכנת חיים. לכן חשוב לבצע אבחנה, ולהבין איזה טיפול כדאי לקבל. 


מי עלול לסבול מאורטיקריה כרונית?

אורטיקריה יכולה להופיע אצל אנשים בכל גיל, אך ישנם מספר גורמי סיכון שיכולים להגביר את הסיכון שלכם לפתח מחלה זו:


גיל - אורטיקריה כרונית שכיחה יותר בקרב אנשים בגילאי 20 עד 40.

מגדר -  המחלה שכיחה יותר בקרב נשים מאשר בגברים.

גנטיקה - אנשים עם היסטוריה משפחתית של אורטיקריה או מחלות אוטואימוניות נמצאים בסיכון מוגבר לפתח אורטיקריה כרונית.

רקע של מחלות אוטואימוניות: אנשים הסובלים מדלקת מפרקים שגרונית, קרוהן או סרקואידוזיס וכדומה, נמצאים בסיכון מוגבר לפתח אורטיקריה כרונית.

גם תרופות וזיהומים כמו זיהומים ויראליים, חיידקיים או פטרייתיים, יכולים לגרום לאורטיקריה כרונית.


האם יש תרופה לאורטיקריה כרונית?

כרגע אין תרופה לאורטיקריה כרונית אבל ניתן להקל את התסמינים על ידי תרופות ושינויים באורח החיים. למשל, הימנעות מטריגרים שגורמים לכם לאלרגיות, שימוש במשחות ותרופות נגד גירוד, הגנה מהשמש, בגדים קלילים שלא נצמדים לעור ולא מגרים אותו, וקרם גוף קליל שמקל על הגירוד. 


אורטיקריה כרונית יכולה להופיע במגוון צורות, אצל אותו אדם - כתמים אדומים גדולים, "עקיצות", קטנות, ובצבעים שונים. רק בדיקה רפואית יסודית אצל מומחה אלרגיה, יכולה לעזור לכם עם פתרון וגם לשלול סיבות אפשריות כגון זיהום, תרופות או אפילו מחלות כמו בלוטת התריס, דלקת מפרקים שגרונית או סוכרת שעלולות לגרום להתלקחות אורטיקריה כרונית.


לפעמים כל הבעיה נפתרת, כשמוצאים למשל שהאדם סובל מאלרגיה, שהוא לא היה מודע לה, או מרגישות למזון או לחומר אחר שהוא נחשף אליו בקביעות. לכן, בדיקה יסודית יכולה גם לאבחן את מקור הבעיה וגם להעניק לכם פתרון, שיקל על הסימפטומים ואולי אפילו יעלים כליל את הבעיה. 



אורטיקריה כרונית

52 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page