top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר מעוז סגל רמית

פוליפים באף - אבחון ודרכי טיפול

התפתחות פוליפים באף קשורה לנזלת כרונית, שהיא דלקת של מעברי האף והסינוסים הנמשכת 12 שבועות או יותר. הדלקת הזו גורמת לגירוי של הרירית המרפדת את מעברי האף והסינוסים, מה שגורם ליצירת עודף של נוזל המוביל להצטברות של נוזל ולחסימה של מעברי האף והסינוסים.

החסימה הזו עלולה להעלות את הלחץ בסינוסים, מה שיכול להוביל לדלקת נוספת. דלקת זו יכולה להוביל ליצירת רקמה רגישה יותר שמפתחת פוליפים באף.   


מה הם פוליפים באף?

פוליפים באף הם גושים קטנים של רקמה רכה, הנוצרים על רירית האף והסינוסים. הם בדרך כלל בצבע ורוד או אדום והם יכולים להיות בודדים, או מרובים. הגודל והכמות שלהם היא זו שקובעת את חומרת המצב - כשהם קטנים ובודדים, יתכן שהאדם לא ירגיש תסמינים מיוחדים, אבל אם הם גדולים או מרובים, הוא יסבול מקשת תסמינים גדולה. 


מה מרגישים, כשיש פוליפים באף?

אף סתום כל הזמן או רוב הזמן, במשך כמה חודשים רצוף, הוא תסמין שכיח שמעיד על פוליפים באף. כמובן שזה כמעט תמיד מגיע בליווי של נזלת כרונית.

קוצר נשימה עקב האף הסתום.

גירוי בגרון, עקב מצב בו הנזלת מטפטפת לתוך הגרון במקום מהאף. 

ירידה בחוש הריח והטעם עקב חסימה של תעלות האף. 

כאבי ראש, תחושות של לחץ פנימי בפנים, נחירות ואפילו דימומים מהאף. 


  • כאבי פנים

  • תחושת לחץ על הפנים

  • נחירות

  • דימום מהאף


אבחון פוליפים

כשיש חשד לפוליפים, הרופא נעזר באנדוסקופ אף - טלסקופ דק קטן עם מצלמה בקצהו - כדי לחקור את פנים האף. במקרים מסוימים הרופא יחליט לקחת דגימה קטנה, הנקראת ביופסיה, של הגידול. סריקות CT או MRI של הסינוסים יכולות אף הן להראות ממצאים המעידים על נוכחות של פוליפים באף.


טיפול

טיפול תרופתי: השלב הראשון לטיפול בפוליפים באף הוא לעתים קרובות תרסיס לאף על בסיס סטרואידי. במקרים מסוימים התרסיס יכול לפתור את הבעיה - לכווץ או להסיר לחלוטין את הפוליפים מהאף. במידה והזיהום נמשך או שהאלרגיה לא נפתרת, התרופות לא יעזרו.  

טיפול כירורגי: במקרים מסויימים, כשהתרופות אינן עוזרות לשפר את המצב, בוחרים בניתוח אנדוסקופי להסרת הפוליפים. לאחר הניתוח חשוב להקפיד על מנוחה, הימנעות מעישון ושטיפות סטריליות לאף. ללא טיפול מדויק, הפוליפים יחזרו. 


למה חשוב לטפל בפוליפים באף?

לפעמים אנשים הסובלים מכל התסמינים של פוליפים לא ניגשים לקבל טיפול. יש לכך שתי סיבות עיקריות: הם ניסו לבדוק למה הם כל הזמן מנוזלים (או כל תסמין אחר הקשור לפוליפים), אך לא קיבלו מענה רפואי הולם, וככל הנראה החליטו ש"זה מה יש" - או שהם פשוט לא מבינים שיש פתרון למצב שלהם, והם לא "סתם קצת מנוזלים". 

אחת הסיבות החשובות לטיפול בפוליפים היא, למנוע סיבוכים: הזנחה של פוליפים באף יכולה להוביל לסיבוכים בריאותיים כמו למשל זיהום, פגיעה בחוש הריח והטעם, פגיעה בשמיעה, פגיעה בעיניים ופגיעה בראייה. בנוסף, החיים במחיצת הפוליפים משמעותם כאבי ראש לעיתים קרובות, שינה לא איכותית עקב הנחירות, אף סתום, קוצר נשימה ועוד. עם הטיפול שיש כיום, חבל סתם לסבול!



פוליפים באף


21 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page